Sunday, February 27, 2011

Η ΡΙΤΣΑ ΜΑΣΟΥΡΑ ΣΤΗ ΒΙΕΝΝΗ (ΤΙ ΗΘΕΛΕΣ ΚΑΙ ΓΥΡΙΣΕΣ ΠΑΙΔΑΚΙ ΜΟΥ?)

''Στη φυγή
τι μεγάλη υποδοχή..

.. Στη θέση της  πατρίδας
αποδέχομαι τις μεταμορφώσεις του κόσμου''

''ΣΤΗ ΦΥΓΗ'' της Nelly Sachs


''Το ταξίδι, λοιπόν. Σαν φυγή, ίσως σαν στιγμιαία λάμψη, σαν ανταύγεια. Στο αεροπλάνο για Βιέννη διαβάζω Εμπειρίκο. Μαζί μου έχω την αγαπημένη Ναταλία Μελά, τη σπουδαία Ελληνίδα γλύπτρια, εγγονή του Παύλου Μελά. Η ιστορία του 20ού αιώνα... δίπλα μου! «Ξέρεις», μου λέει, «ο Εμπειρίκος υπήρξε πολύ καλός μου φίλος». Δεν απαντώ, αλλά μου ξεφεύγει ένα επιφώνημα εντυπωσιασμού. Σύμπτωση, σκέπτομαι. Διαβάζω ένα απόσπασμα από το ταξίδι του Εμπειρίκου στη Ρωσία και αυτομάτως μπροστά μου οι ακραίοι συνειρμοί. Τσαρική Ρωσία, Καποδίστριας, Ρήγας, Βιέννη, ελληνική επανάσταση! Τίποτα δεν είναι τυχαίο, παρ’ ότι ο Εμπειρίκος (φωτ.) αναφέρεται στην κομμουνιστική Ρωσία. Γράφει σ’ ένα σημείο: «Το πρωί επισκεφθήκαμε το Ινστιτούτο Γκόρκι όπου συζητήσαμε με τον καθηγητή των φιλολογικών ερευνών Σαμάριν. Εβγαλα, επιτέλους, πολλές φωτογραφίες και ένα κινηματογραφικό φιλμ. Ολη μέρα είχα κατάθλιψη. Μόνον όταν έβγαζα τις φωτογραφίες υποχωρούσαν τα δυσάρεστα αυτά φαινόμενα»... Και είναι αλήθεια πως το να φωτογραφίζεις τη στιγμή σ’ ένα μουσείο, έναν εκθεσιακό χώρο, δεν εγκλωβίζεις απλώς την τέχνη στη μνήμη μιας μηχανής, ούτε ξορκίζεις την κατάθλιψη. Είναι κάτι πολύ πιο πέρα: στήνεις γέφυρες με το μέλλον..''
της Ρίτσας Μασούρα

4 comments:

  1. ΩΩ!!!! Καλημέρα και ευχαριστώ πολύ Αντώνη.
    Η αλήθεια είναι ότι γύρισα γιατί κανείς εκεί δεν μου πρότεινε να μεινω. Οπότε καταλαβαίνεις πώς αισθάνομαι. Απόρριψη!!!! Χαχα.... Σε ευχαριστώ πάντως, πολύ ευγενικό εκ μέρους σου..
    ριτσα μασουρα

    ReplyDelete
  2. Δεν σου πρότειναν? Κακό του κεφαλιού τους. Το ουσιώδες είναι 'ότι θα σκάσουν.

    ReplyDelete
  3. Θα χω σκάσει νωρίτερα φίλε μου!!!

    ReplyDelete