Friday, July 24, 2009

''ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ'' της ΜΕΛΙΤΑΣ ΓΚΟΥΡΤΣΟΓΙΑΝΝΗ


Χρωστάμε απάντηση στον Χρήστο Βαρδάκα. Απόψεις ειδικών για το Μουσείο. Έχουμε μια πρώτη, της Μελίττας.
''Λέω πάντα ότι ένα ωραίο φόρεμα δεν είναι αυτό που το βλέπεις και λες «Τι ωραίο φόρεμα!» αλλά αυτό που σε κάνει να λες: «τι ωραία γυναίκα!». Πιστεύω το ίδιο συμβαίνει και με τα κτίρια. Ωραίο σπίτι είναι πάνω απ’ όλα αυτό που σε κάνει να νιώθεις άνετα, να περνάς καλά. Για ένα αρχιτεκτονικό έργο προϋπόθεση είναι αν υπηρετεί κτιριολογικά το σκοπό για τον οποίο χτίστηκε. Η αξιολόγηση από άποψη σύνθεσης όγκων, και τα επί μέρους μορφολογικά του στοιχεία είναι μια παραπέρα συζήτηση. Όταν βρεθείς στο εσωτερικό του Μουσείου της Ακρόπολης γρήγορα ξεχνάς το κτίριο. Αφοσιώνεσαι στα εκθέματα. -Και τι εκθέματα! Θα με θεωρήσετε πολύ μελό, αλλά συγκινήθηκα! ..''
Διαβάστε περισσότερα..

1 comment:

  1. Δεν έχω επισκεφθεί ακόμη το νέο Μουσείο της Ακροπόλεως. Από τις συνεχείς εκπομπές της τηλεοράσεως, από τις φωτογραφίες στον Τύπο και κυρίως από την γνώμη φίλου, απολύτως ειδικού, που είχε επισκεφθεί το Μουσείο πολύ προ των εγκαινίων με πρόσκληση για να εκφράσει γνώμη όσον αφορά την τοποθέτηση των γλυπτών έχω σχηματίσει κάποια αντίληψη που ελπίζω (εύχομαι τουλάχιστον!) να αλλάξω.
    Νομίζω κατ΄ αρχήν γενικώς ότι το περιέχον πρέπει να υπηρετεί το περιεχόμενο (όπως η φόρμα την ουσία) και όχι το αντίθετο.
    Με δυο λόγια τώρα:
    1. Πρόκειται περί φαραωνικού κτίσματος εντελώς ξένου για να στεγάσει την απαράμιλλη κομψότητα της αρχαϊκής και της κλασσικής γλυπτικής. Ουκ εν τω πολλώ το εύ. Ο δημιουργός του μνημείου είχε διακηρύξει «φιλοκαλούμεν τε μετ’ ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας». Συμβαίνει εδώ; Ο όγκος και η κτισμένη επιφάνεια του Μουσείου υπερβαίνουν τα αντίστοιχα μεγέθη του Παρθενώνα.
    2. Βλέπω στην σελ. 32 του Κ της σημερινής Καθημερινής στην αίθουσα Αρχαϊκών ένα δάσος από πανύψηλες κολώνες να κατασπαράσσουν και εξαφανίζουν τα κομψά γλυπτά τα οποία υπερβαίνουν σε ύψος κατά δεκάδες μέτρα.
    3. Βλέπω στις σελ. 40 επ. επίσης του Κ της σημερινής Καθημερινής τις δυστυχείς Καρυάτιδες, υπόδειγμα κάλλους, ανεβασμένες πάνω σε μία μάντρα να δίνουν την εντύπωση κουλουρτζήδων με ένα πανέρι στο κεφάλι, ως Αφρικανίδες στην υποσαχάριο Αφρική να μεταφέρουν φορτία επί της κεφαλής τους. Οι Καρυάτιδες στο Ερεχθείο ήταν δομικό, στατικό στοιχείο του Ναού. Ως κίονες εστήριζαν το πρόστεγό του. Εδώ η μεγάλη απόσταση από τα κεφάλια τους μέχρι την οροφή τους αφαιρεί την λειτουργικότητά τους. Λόγω της αλλαγής κλίμακος και φωτισμού χάνεται και μεγάλο μέρος της κομψότητός και της πλαστικότητός τους.
    4. Για τον φωτισμό επίσης έχω επιφυλάξεις αλλά θα πήγαινε μακριά η ανάπτυξή τους.
    Το Μουσείο πράγματι είναι υπόδειγμα κτιρίου life style. Και λοιπόν;

    ReplyDelete