Monday, June 29, 2020

Η άυλη αξία του «ευ ζην» του του Αθανάσιου Χ. Παπανδρόπουλου

Η κρίση της πανδημίας και η εξάπλωση της ψηφιακής εποχής, θα αναδείξουν δύο σημαντικές κοινωνικές και οικονομικές συμπεριφορές. Πρώτον την σημασία της υγείας και του χρόνου ζωής ως άυλων κεφαλαίων και δεύτερον την απαμαζικοποίηση ως τρόπο ύπαρξης.
Πριν 36 και πλέον χρόνια, ο Τζων Κέννεθ Γκάλμπρεϊθ (1908-2006), σ’ ένα μικρό αλλά περιεκτικό δοκίμιο του με τίτλο «Η φωνή των φτωχών», έγραφε ότι στον μη σοσιαλιστικό κόσμο, η μισή κατανάλωση ελέγχεται από 2000 παγκόσμιες εταιρίες, τα δίκτυά τους και τις πολιτικές τους, τόσο σε επίπεδο στρατηγικής όσο και στην καινοτομία. Υπό αυτή την έννοια ο διάσημος οικονομολόγος υπογράμμιζε ότι οι επιχειρήσεις αυτές υπακούουν σε ισχυρές οργανωτικές δομές, οι οποίες όμως επιδιώκουν να έχουν μαζικές πωλήσεις και τον σχετικό έλεγχο της κατανάλωσης. Κατά συνέπεια οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν κάθε λόγο να προωθούν την οικονομική ενίσχυση των καταναλωτών, γιατί αυτή είναι που τους αποφέρει κέρδη.
Στο πλαίσιο αυτό, για μια περίοδο τριάντα και πλέον χρόνων μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι πολυεθνικές εταιρείες είχαν κάθε λόγο να ανταγωνίζονται τους μικρότερους ανταγωνιστές τους αυξάνοντας τις αμοιβές εργασίας, αλλά και χορηγώντας γενναιόδωρες πιστώσεις στους διανομείς, ήτοι στους χονδρέμπορους και λιανέμπορους. Ασφαλώς, δε συνέβαλαν στον εμπορικό γιγαντισμό, ήτοι στη μαζική παραγωγή και πώληση προϊόντων, ασχέτως αν η εξέλιξη αυτή δημιούργησε συνθήκες μόνιμου «πόλεμου» μεταξύ οργανωμένων λιανεμπόρων και μεγάλων παραγωγών..

No comments:

Post a Comment